Aku Kembali kepada Bloging!

Asalamualikum pada semua orang yang duk baca blog aku, mungkin lama jugak la aku duk menyepi disebabkan pelbagai haru biru dalam diri aku ni.

Sudah genap setahun aku meninggalkan alam Universiti aku dan kini aku sudah dapat pekerjaan (alhamdulillah).

Sekarang nak dapatkan pekerjaan bukanya senang, ye lah kita kena compete dengan banyak lagi student graduate dari universiti lain tapi aku bersyukur rezeki Allah bagi kat aku setamatnya konvokesyen aku kt UTM Johor Bahru aku dapat panggilan boleh kerja kt satu company yang agak besar jugak la, bab gaji aku tolak tepi sebab aku fikir nak dapatkan experience dulu lepas dan ada pengalaman banyak baru lah boleh nak demand gaji. Syukur ke hadrat Ilahi sebab aku dapat kerja di stesen TV iaitu Stesen Televisyen Malaysia Berhad (TV3) sebagai set designer contract basis.

So far alhamdulillah  kerja kat sini and ada la jugak masalah yang aku hadapi sebab kerja kt sini memang totally luar dari bidang masa aku belajar dulu, dulu masa belajar aku duk sibuk study pasal furniture, nak jual produk dan macam-macam lagilah, sampai sini aku kena design set untuk recording program tv (what??!) aku ambik itu sebagai satu cabaran, untuk menjadi seorang designer yang berjaya kita kena diverse kita punya skill and knowledge. Buat set tv ni lebih kurang macam buat kerja interior design , masa aku belajar dulu tak pernah pun aku belajar pasal design interior ni so aku kena slow-slow study cara-cara nak buildup skill dalam design.

Rata-rata para senior dalam team aku banyak membantu aku dalam proses mengasah skill untuk design interior ni. Yang aku happy to know adalah diorang ni pun mostly bukan base dalam interior pun, mostly Industrial Design and ada sorang Interior dan sorang Architecture. Especially Abang Sufian Anwar dan Abang Rafi banyak bagi tunjuk ajar macamana cara-cara nak buat design interior ni. kalau mereka main lepas aku camtu aku tak rasa aku boleh masuk bidang ni, mula-mula memang tough sangat macam start dari " 0" . step by step aku belajar dari mereka, tak lupa juga mereka yang lain dalam team aku iaitu Abang Haziq, Abang Izuan, Abang Hafizan, Abang Nazirul and Kak Ros, mereka pun banyak membantu.

Sekarang sudah masuk bulan ke-10 aku kerja kat sini so far ok lah walaupun mereka selalu duk mengejek pasal aku ni, aku terima secara positive, kadang-kadang aku ada terfikir jugak boleh ker aku bercampur dengan mereka ye lah diorang kan semua lebih berumur and saya lah paling muda, boleh kata dalam entire department CSD saya antara paling muda, mostly 25, so nak tak nak kenalah telan kalau diorang kata apa-apa sebab aku kena faham diri aku ni kira berada di tahap paling bawah berbanding mereka. kat sini ada 3 jenis level pekerja, first level kt atas of course la permanent worker lah then sampai la yg kebiasaan company lain ada contract worker dan yang satu lagi kat sini ada dan tidak ada kat tempat lain, Legal Contract. beza contract dengan legal contract adalah legal contract tak ada insuran, medical benefit, takda epf, socso, kira macam kerja pastu dapat duit. Even dalam contract pon tertulis not as staff of TV3. jadi sepatutnya aku ni tak perlu ada macam orang office lain lah sepanjang masa kat office tapi aku kena datang kerja sama dengan orang-orang level contract. tapi macam yang aku cakap lah, aku nak experience dulu.

Berbalik pada cerita tadi, aku ada cerita pasal aku risau macamana nak bergaul dengan mereka ni, umur semua tua dari aku, so aku nak tak nak kena slow-slow approach mereka. tapi kan bila dah habit aku ni kawan dengan dak-dak motor yang semua berumur, kira relaks la sembang sebab kitorang tak nak ada gap dalam group, tak nak ada sapa senior sapa junior baru lah teamate boleh jadi lebih erat, so kitorg punya sembang kutuk-kutuk ni perkara biasa sebab kita anggap sebagai kawan. even masa aku blaja dulu pun senior aku pun tak nak ada gap, diorg mintak kita ni anggap dia macam kawan rapat. tapi aku ni salah percaturan, bila sesuatu tabiat dilakukan berulang kali dia akan menjadi habit, jadi habit ni susah sikit kalau kita nak ubat, macam hisap rokok lah, bila dah terjebak susah dah nak berenti, boleh berhenti tapi memerlukan masa. balik cerita asal, aku ni sebenarnya observant, aku tend to study how people behave and try to adapt with them, style, the way they talk , aku cuba study la sebab dengan cara itu lah kita boleh join the group. aku perhatikan mereka sebulan demi sebulan, mereka berseloroh sesama sendiri, kadang-kadang aku yang tidak berbuat apa-apa pun mereka kutuk-kutuk especially rambut aku ni sebab panjang, dulu masa belajar asyik kena tembak dengan lecturer, masa belajar memang salah pun sebab student mana boleh rambut panjang, jadi di alam pekerjaan ni nak try la sekali berambut panjang. diorg tease aku lah pasal rambut perut aku sebab makin lama makin kedepan sebab aku kurang exercise,kat office duduk dan makan mana tak naik, tapi aku faham kedudukan aku, jadi telan aje lah. bila tengok mereka behave sesama mereka, aku teringin la nak join mereka tapi aku tak pernah abaikan adat aku, aku sentiasa panggil mereka dengan panggilan "abg" @ "kak".

One day, aku cuba-cuba la mengikut cara mereka in a manner way so far seem okay, tapi tak pernah to people that have much greater age gap than me like abg rafi, abg izuan and abg pian. sehinggalah satu hari ni, seseorang dalam team aku adalah tease chelsea ( team EPL favourite aku tau) so aku pun balas la balik kat facebook dia masa tu dia tengah kecoh pasal Manchester United beli player baru, aku pun balas lah dengan ayt macam kerek sikit " kecohnya MAN U". pada hari yang sama juga, abg Haziq and abg Pijey ajak makan kat kedai abg Mus area-area damansara ni jer, then ajak la abg Naz ni, dia tanya la pasal helmet, sebab dia datang dengan kereta, adalah la satu helmet lebih milik kak Ros pastu saya try la imitate ayat saya tulis kt dia dalam facebook, hope dia tak mengapa kot, sebelum ni dia tease aku banyak kali, macam-macam, dalam team ni jugak aku sorang la yang belum kahwin lagi ( anak bujang ~~) pasal kawin lar, pasal orang dewasa lar, then something unexpected happen. abg Naz tiba-tiba melenting marah, aku terkejut dan terdiam buat seketika then aku cepat-cepat mintak maaf dalam keadaan senyum. sebab aku expect nak happy-happy. Things sudddenly turn up like this un expectedly, dia pun tiba-tiba tak nak join kami pergi makan kt abang mus and bagi tahu sabar dia ada limit, I was.... apa aku ada buat selama ini? tak pernah pun, yang ada pun aku counter balik apa yang dia tease aku then aku senyap. Before things gone serious better I apologize and silent my self. I made a promise that I never talk anything to him unless about work. satu perkara yang buat aku terkejut and terkilan ialah ayat dia " kerja tak sampai setahun dah naik kepala lebih dari orang, aku masa mula-mula masuk tak macam tu" .... aku memang terkilan dengan ayat tu, different people different attitude, how can you expect me to be like other people, I just want to be myself. Bukan cakap one on one tapi in front other colleagues. apa yang cakap bukannya insulting, mungkin cara aku mencelah itu salah sebab itu aku berfikiran biar aku minta maaf. aku faham posisi aku ni tak layak nak bersuara macam yang lain. That word was so mean, it keep wondering in my mind as I'm doing a huge mistake. Aku pada masa tu fikir dia boleh terima gurauan aku sebab sebelum ni aku hanya senyum saya semasa mereka semua tertawakan aku. aku bukan bersama mereka sebulan dua tapi dah almost nak setahun, maybe this thing will be keep happen until the time for me to leave this job. Aku berfikiran tak mengapa kot, lama-lama nanti ok la kot. Apa yang aku mampu sekarang berdoa sahaja semoga Allah permudahkan perjalanan hidup aku.

Sekian,


Comments

Popular Post

Gynecomastia: Pembedahan Jalan Terakhir

Catatan Zainal Al-Johan Bangsa Melayu Teragung

Gambaran Yakjud & Makjud