Monday, November 7, 2011

Adakah Manusia Mempunyai 5 Deria Sahaja?

(السلام عليكم as-salāmu `alaykum....apa khabar?hahha aq baru balik dari kampung,dan dari perlis,sedih sekali setiap tahun banjir di perlis,kalau diikutkan dah dua kali aku kena cuci rumah!arh! masuk kali ke-3~tak larat....campur air apa tah...air taik,kotor,jijik.....yukkk!nak kena cuci umah.....padahal aku dok p.pinang,rumah kat perlis ada juga...kadang2 balik jumpa kawan....lepas ni kita minta pm malaysia tukar perlis =darul banjir~dah setiap tahun banjir!dah la dapat insuran sikit!tak padan dengan rosak barang lagi....tak balik modal..sabar jela....kali ni aku post pasal deria..masa form 2.aq aq tau cuma lima deria.rupa2nya lebih.......hahah.itulah kelemahan buku teks.....syukur jela,blajar sikit saja dlm buku teks,kalau banyak macam mana??lagi banyak kena ingat...bacalah sekadar tambah ilmu pengetahum..~ty 4 reading~

Rupa-rupanya, terdapat sekurang-kurangnya sembilan deria dan kebanyakan penyelidikberpendapat bahawa lebih ......seperti 21 atau lebih lagi.Kalau Diikutkan yang Tradisionalnya hanya "lima deria" contohnya (penglihatan, pendengaran, sentuhan, bau, dan rasa)

Hanya untuk rujukan sahaja,dengan lazimnya dilihat secara difinasi "deria"mana-mana sistem yang terdiri daripada kumpulan jenis sel deria yang bertindak balas kepada fenomena fizikal yang tertentu dan sepadan dengan kumpulan yang tertentu dalam rantau otak di manaisyarat diterima dan ditafsirkan.

Deria yang biasa ada manusia adalah seperti berikut:
 


Penglihatan: Dengan secara teknikal adalah dua deria yang diberikan dua jenis yang berbeza daripada receptors masa sekarang :satu untuk warna (kon) dan satu lagi untukkecerahan (rod).

Rasa: Ia kadang-kadang dikatakan lima deria dengan sendirinya disebabkan oleh perbezaanjenis receptors rasa (manis, masin, masam, pahit dan rasa umami), tetapi secara umumnyahanya dirujuk sebagai satu segi. Bagi orang-orang yang tidak tahu, receptors rasa umamimengesan glutamat asid amino, yang merupakan rasa yang umumnya ditemui dalam daging dan beberapa perasa tiruan. Deria rasa, berbeza dari penglihatan,kerana rasa ialahberasaskan tindak balas kimia.

Sentuhan: Ia telah didapati berlainan daripada tekanan, suhu, kesakitan, dan juga rasa penderia gatal.


Tekanan: rasa yang ketara adalah jelas





Gatal: Yang menghairankannya, ini adalah satu sistem penderia berlainan daripada deriasentuhan lain yang berkaitan
  
Thermoception: Kebolehan untuk merasai panas dan sejuk. Ia juga adalah dianggap  lebihdaripada sebagai satu deria. Ini bukanlah hanya disebabkan dua receptors panas / sejuk,tetapi juga kerana terdapat  yang sama sekali berbeza jenis thermoceptordari segimekanisme bagi pengesanan, di dalam otak. Thermoceptors di dalam otak ini digunakan untuk pemantauan suhu badan dalaman.
 Bunyi: Mengesan getaran di sepanjang beberapa medium , seperti udara atau air yangberada dalam sentuhan dengan gegendang telinga anda.
 
 Bau: Satu lagi penderia yang berfungsi dengan reaksi kimia. Dari segi ini,ia bergabung dengan rasa untuk menghasilkan perisa.

Proprioceptionrasa ini memberi anda keupayaan untuk memberitahu di manabahagian-bahagian badan, relatifnya kepada bahagian badan yang lainderia ini digunakansepanjang masa dalam cara sedikit sahaja,contohnya apabila anda  gatal,lalu menggaru  padakaki andatetapi tidak melihat kaki anda pun untuk melihat di mana tangan anda relatif terhadap kaki anda.atau lebih tepat tak tengok pun tempat mana yang hang garu tu,macam boleh tau tempat mana yang  gatal,boleh detect sendiri~
Penderia Ketegangan :Ia dijumpai di tempat seperti otot anda dan membolehkan otakberupaya untuk mengawasi ketegangan otot.
 
 NociceptionDalam perkataannya, "sakit". Ia dahulunya dianggap hanya disebabkanmembawa beban berlebihan terhadap deria lainseperti "sentuhan", tetapi ini telah didapatibukan dalam  kes tersebut dan sebaliknya, ia adalah sistem deria yang unik. Terdapat tiga jenis receptors sakit yang berbeza: cutaneous (kulit), somatik (tulang dan sendi), danvisceral (organ badan).
  Equilibrioception:Deria yang membolehkan anda untuk mengekalkan keseimbangan danpergerakan badan deria dari segi pecutan dan perubahan arah. deria ini juga membolehkanmerasa graviti . Sistem deria ini dijumpai di dalam telinga dalaman anda dan dipanggil sistemlabyrinthine vestibular. Apabila ia  tidak berfungsi, anda secara literalnya tidak bolehberitahu dari ke bawah, dan bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain tanpa bantuan ini adalahhampir mustahil.jadi bersyukurlah kepada ilahi kalau anda rasa ada.

Regangkan ReceptorsIni terdapat di tempat seperti paru-paru, perut pundi kencingdansaluran gastrointestinal. Jenis receptors regangan ini:deria pengembangan salur darah, ini juga sering terlibat dalam sakit kepala.

Chemoreceptors: Ini ialah pencetus kawasan medulla dalam otak yang terlibat dalammengesan darah hormon yang dilahirkan . Ia juga terlibat dalam refleks muntah-muntah. 

 Dahaga: Sistem ini lebih kurang membolehkan badan anda untuk mengawasi tahappenghidratan dan sebagainya badan anda mengetahui apabila ia sepatutnya memberitahuminum kepada kamu.  


KelaparanSistem ini membolehkan badan anda untuk mengesan apabila anda perlu makansesuatu.


MagentoceptionIa ialah keupayaan untuk mengesan medan magnetyang terutamanyaberguna dalam memberikan rasa arah apabila mengesan medan magnet Bumi. Tidak sepertiseperti kebanyakkan burung-burung , manusia tidak mempunyai magentoception yang kukuh, bagaimanapun, eksperimen telah menunjukkan bahawa kita cenderung untuk mempunyai beberapa rasa medan magnet.Mekanisma ini masih belum tidak difahami sepenuhnya,ini hanyalah ialah teori bahawa  ia mempunyai sesuatu yang boleh dilakukan dengan deposits of ferric iron dalam hidung kita.

Masa: ini dibahaskan kerana tiada mekanisma bentuk singular yang telah mendapati yangmembolehkanorang ramai untuk melihat masa.Walau bagaimanapundata uji kajikonklusif yang ditunjukkan manusiamempunyai yang boleh meneka masa dengan tepat,terutama apabila usia muda .Serius sekali,aku pun pernah jadi macam ini,selalunya aku tengok persekitaran sekeliling.paling mudah,kita tengok kalau persekitaran nampak gelap selalunya lewat petang atau malam kan?kalau cerah takkanlah malam?mesti waktu siang,pandai anggarkannya.kalau di sekolah.kita tengok masa rehat pelajar,kalau di kantin ramai orang tengah makan.mesti masa tersebut masa rehat anda dalam lingkungan 15 minit.macam saya sekolah sesi petang rehat pukul 3.30 sampai 3.45.kalau orang ramai dikantin tengah makan,anggaran saya ialah 3.30-3.45(petang).aku kalau pi sekolah tak bawa jam pun tak apa,dengar loceng pun dah tau,sekali loceng bunyi habis 30/35 minit.kalau pergi  sekolah dari pukul 1.30.tiba-tiba loceng pertama bunyi.kalau kawan aku tanya,mesti aku akan jawab angaran 1.30-1.35 petang....bila loceng kedua pula...dan seterusnya..bla....bla...pandai-pandai agak.aku pernah terjadi,2 kali kawan aku tanya pukul berapa,sedangkan aku tak bawa jam.aku hentam ikut logik aku ja.kadang-kadang betul.sampai kawan aku terkejut.....kuasa psikik?hahaha.....kebetulan kot... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...